Sunday, August 21, 2016

~ Tarbiah Hadam ~








 
Hati-hati mencedok sesuatu berita, takut berita tersebut boleh menjadi fitnah 
sebab adanya unsur yang tak berasas...


Seeloknya tabayyun (selidik) dahulu berita yang telah sampai kepada kita. Takut-takut orang yang kena fitnah tu mustajab doanya...
Seperti yang kita tahu, doa orang yang teraniaya tiada hijab langsung dengan Allah...
Apa-apa sahaja yang mereka doakan akan dimakbulkan oleh Allah...






Ingat redha Allah bergantung kepada redha manusia...Baiki kembali hubungan kita sesama manusia...
Jika ada berbuat salah dengan seseorang, pergilah minta maaf kat orang yang kita buat salah tu.
Tak ada salahnya kita mulakan dahulu...
 Dan belajarlah untuk memaafkan orang...
Dengan memaafkan manusia, Allah akan gantikan ketenangan dalam hati kita...


Perbaiki hubungan kita dengan orang sekeliling...
Terutamanya hubungan sesama adik-beradik dan sahabat-sahabat...
Adik-beradik adalah orang yang paling hampir dengan kita... Mereka tiada galang gantinya...
Jangan sorang-sorang dah tiada kat dunia ni baru nak menyesal...
Hargai mereka selagi masih ada...


Dosa sesama manusia sekelip mata je Allah balas kat dunia... Jika suatu hari musibah datang melanda diri kita, jangan sesekali menyalahkan orang lain...
Cuba fikir kembali kenapa Allah timpakan musibah kat kita...
Mungkin disebabkan kita ada buat dosa dengan manusia...


Sekali lagi tolong perbaiki hubungan kita sesama manusia... Kita yang dah banyak buat dosa dengan orang ni, pergi minta maaf secara ikhlas...
Akui kesalahan kita yang dah memfitnah, mengumpat dan menghina...
Tundukkan ego kita walaupun kita ni seorang kakak, abang, bos...anak dato...menteri...dan seangkatan dengannya...



#AKUKAMUKITAPENDOSA 


        p/s :- 
    Bersangka baik 
&
 tidak gopoh dalam membuat 
kesimpulan 
terhadap sesuatu perkhabaran





Wednesday, August 10, 2016

Selamat Tinggal PADLG

Pejam celik...pejam celik... akhirnya lagi 2 hari aku akan menghabiskan sisa-sisa praktikal di Lenggong...Itu menandakan tidak lama lagi aku ...mardiah... dan khalid akan meninggalkan Pejabat Agama Islam Lenggong...
Sebelum saya meluahkan perasaan saya sepanjang menjalani Latihan Industri di pejabat agama Lenggong...saya ingin mempersembahkan serangkap lagu untuk para pembaca... 

Sayang...
 selamat tinggal ...
akukan pergi buat selamanya....

hihi...pendek je persembahan lagu ni...

Pelbagai kenangan yang aku peroleh sepanjang berada di pejabat agama Lenggong ni...aku dapat belajar cara bekerja di pejabat, menguruskan hal perkahwinan, menguruskan hal surat-menyurat dan macam-macam lagila...

Esok Tuan Joshuade akan mengadakan majlis perpisahan untuk kami pelajar praktikal... nak buat ikan bakar katanya...bestnya...dan esok bolehlah kami dua pakai baju baru yang puan mazlina hadiahkan...

ok..bye...
penantian esok hari...

lepas ni aku akan fly to Lumut...
nak cari kerja... 


 bye "Hantu Chomel" by Abu Ariff

 

Wednesday, July 27, 2016

Perpisahan Ini...



Di sini bermulanya pertemuan yang terakhir...
Kehilangan amat terasa di hati...
Mungkinkah ini yang tertulis di tangan takdir...
Ku terima perpisahan ini...

Dulu kita satu jiwa satu impian...
Susah dan senang kita bersama...
Namun itu semua hanya sementara...


 


Hanya lagu yang menjadi ingatan...
Hanya lagu yang menjadi kenangan...
Seandainya masa itu kembali semula...
Inginku memiliki lebih dari itu...

Mungkinkah ini yang tertulis di tangan takdir...
Ku terima perpisahan ini...

Perpisahan yang tak ku duga telah terjadi...
Dirimu pergi biar ku sendiri...

 

semoga bertemu lagi di hari konvokesyen...

Friday, July 15, 2016

Ku Ingin Berubah

Allah, entah sampai bila?
Ku Diulit Gelisah...
Diriku Seakan Rebah...
Bagai Tiada Arah...

Allah, Aku Mengakui...
Aku Hamba Hina...
Penuh Dengan Dosa...
Namun Sampai Bila?


Allah Ku Ingin Berubah...
Namun Amat Payah...
Kurniakan Hidayah...
Allah Engkau Tahu...
Betapa Seksanya...
Tikaku Berdosa...
Diulit Resah Gelisah...





Oh, Aku Pernah Cuba...
Namun Tak Berjaya...
Ku Masih Ulangi...
Dosa-Dosaku Lagi...


Allah Entah Sampai Bila...?
Ku Rebah Bangkit Rebah Bangkit...
Ku Ingin Bangkit Selamanya...!
Tiada Lagi Rebah!
Allah Ku Ingin Berubah..
Namun Amat Payah...
Kurniakan Hidayah... 
Allah Engkau Tahu...
Di Sudut Hatiku...
Ku Cinta DiriMu...
Hatiku Rindu PadaMU...

Aku Tidak Tenang...
Selagi Ku Tak Berlinang...
Air Mata Keinsafan...



Friday, June 10, 2016

Terimbau Kenangan

Sudah hampir 9 tahun saya dan kembar meninggalkan zaman sekolah rendah di Sek. Keb. Lubuk Kawah, Lenggong (SKLK)...

Sejak saat itu juga kami berdua tidak lagi berjumpa dengan guru-guru di SKLK...

Akhirnya pada hari Khamis yang lalu... Saya dan kembar telah diizinkan oleh Allah untuk bertemu kembali dengan guru-guru SKLK.

Cikgu Rahmat Abdul Rahman Bin Isa dan cikgu Mohd Anuar Bin Che Soh... Mereka merupakan guru-guru yang hebat dan sekarang mereka berdua menjadi insan yang semakin hebat.

Menjadi seorang pelajar praktikal di Pejabat Agama Daerah Lenggong ini telah membuka ruang kami untuk bertemu dengan kedua-dua insan ini dan berkumpul bersama-sama di dalam satu meeting...

Terima kasih cikgu Rahmat dan cikgu Anuar... Moga kita dapat bertemu lagi di pertemuan yang lain...